måndag 15 augusti 2011

Bull And Bear Steakhouse (New York)

Bull and Bear Steakhouse ligger inhyst i anrika Waldorf Astoria hotel på Manhattan i N.Y som varit en föregångare när det gäller lyx och hög servicenivå sedan de öppnade 1931 (på nuvarande adress 1893-1897 öppnades hotellet på Fifth Avenue men flyttades senare till Park Avenue). Bland annat var Waldorf Astoria det första hotellet i världen som erbjöd sina gäster rumservice. Waldorf Astoria ligger på fina Park Avenue och var tidigare en del av fam Hiltons hotellimperium.  

Entrén till den här minst sagt "upscale" restaurangen är verkligen påkostad. Man ser direkt när man kommer in i restaurangen via hotellet att det inte är vilken dussinrestaurang som helst man är på.
Efter att ögnat igenom menyn bestämde jag mig för att starta med deras "signatur sallad", Waldorfsallad med blekselleri, äpple, majonnäs och valnötter. Salladen som idag serveras över hela världen severades första gången på Waldorf Astoria redan 1896.  Salladen var fräsch och god även om jag kanske inte fick den där "aha-upplevelsen" av den.  Följde upp med en 14 oz (396 g) Prime N.Y strip steak (ryggbiff) stekt medium med cognacsås. Avstod från ytterligare distraktioner som potatisgratäng, rösti eller liknande då jag bara ville njuta av den ordentligt stora köttbiten. Köttet var stekt perfekt rosa med skaplig kraftig yta utan att vara bränd. Köttsmaken var väldigt fin med mer "punch" i än det brukar vara i den mörare och magrare filén.  Cognacsåsen var också en riktig höjdare även om den här köttbiten i sanningens namn inte behövde nån sås för att smaka bra. Proppmätt avstod jag desserten men var mer än nöjd med maten på Bull & Bear även om den kanske inte riktigt nådde fram på en topp 3 placering av de köttbitar jag ätit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar