fredag 26 augusti 2011

Carl's Jr (Shanghai)

Carl's Jr som är en amerikansk hamburgerkedja startades 1941 av Carl Karcher. Kedjan är tillsammans med systerrestaurangen Hardee's den 5'e största snabbmatskedjan i Usa efter Subway, McDonalds, Burger King och Wendy's och har i dagsläget över 1000 restauranger. Förutom Usa finns Carl's Jr i Canada, Mexico, Malaysia, Nya Zealand, Australien, Vietnam, Ryssland, Turkiet och Kina. Den här recensionen gäller en av restaurangerna i Shanghai i Kina.
Paris Hilton gjorde 2005 en uppmärksammad och rätt så het reklamkampanj för Carl's Jr som ni kan se här: http://www.youtube.com/watch?v=8UBnDhbIxvI



Efter att ha missat Carl's Jr ett flertal gånger när jag varit Usa var det med förtjusning jag såg att denna jänkare bara låg ett stenkast från hotellet vid en vistelse i Shanghai i jobbet.  Promenerade bort för en burgerbrunch när jag fick en lucka i schemat och tittade nogrannt igenom den långa menyn. Efter massiv beslutsångest bestämde jag mig för en stor Double Western Bacon Cheeseburger tillsammans med Criss Cut fries, friterade Zucchini och en "riktig" Oreo cake vaniljshake. Hamburgaren med dubbla kött, dubbla ostskivor, lökringar och sötrökig bbq-sås var en fröjd för ögonen på en hamburgerälskare som mig.  Hamburgaren var saftig och bra kryddad och baconen var perfekt på tillsammans med de frasiga lökringarna och den underbara såsen.  En riktig toppenburgare! Criss Cut pommesen som jag föredrar före "vanliga" pommes var också de perfekt krispiga i konsistensen och med nån trevlig krydda på som ytterligare förhöjde upplevelsen. De friterade zicchiniskivorna som jag åtminstone aldrig sett på en burgermeny förut var jag lite skeptisk till men de smakade förvånansvärt bra. Kanske är så att även grönt smakar bra när det friteras? Shaken var ju en riktig lyxshake jämfört med de det som kallas shake hemma och självklart gjord på uppskopad glass och mjölk som det ska vara. Lite komiskt det där att Max kallar sin riktiga milkshake för "Lyxshake" när det är en vanlig amerikansk standardshake på de flesta burgerställen i Usa från In n Out till Fatburger. 
Jag skulle nog lägga Carl's Jr som en av topp 5 när det gäller burgare på en kedjerestaurang. Prismässigt var det som sig bör billigt och min meny kostade ungefär 70 spänn med allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar