söndag 7 augusti 2011

The Counter- Custom built burgers (Hollywood)

Tänkte skriva om ett riktigt höjdarställe när det gäller hamburgare som jag besökte förra året när jag var i Los Angeles. Har provat deras hamburgare en gång innan på deras Santa Monica restaurang men den här recensionen gäller restaurangen på Santa Monica Blvd mitt i hjärtat av Hollywood.

The Counter som inte serverar de genomsnittliga snabbmatsburgarna är mer en gourmetburgerrestaurang med ett lite speciellt koncept där menyn består av olika sorters kött av olika storlekar, olika bröd, ostar, toppings osv där man helt enkelt bockar i hur man vill ha sin hamburgare byggd. Enligt The Counter kan man bygga hamburgarna i +312.000 olika varianter och jag tvivlar inte då det tex finns 12 olika ostar och hela 21 olika såser/dressingar att tillgå. Bland dessa bla Chipotle Aioli, Horseradish mayo, Sun-dried tomato vinaigrette och Spicy sour cream. Man har alltså bara sig själv att skylla på om hamburgaren man "bygger" inte blir tillräckligt god.

Med kraftig beslutsångest och vetskapen om att det antagligen dröjer till nästa gång man äter här så fick det bli två burgare.  Den första burgaren fick bli en klassisk biffburgare på 1/3 lb (ca 150 gram) med vanligt ljust bröd, sallad, bacon, bermuda red onion, fried onion strings (tunna lökringar) och så grädden på moset roasted garlic aioli och sweet bbq sauce. Hamburgaren självklart medium grillad. Resultatet blev en mycket saftig och smakfull hamburgare med en bra avvägning med fräsch sallad, salt bacon och de båda smarriga såserna. En klar 5'a av 5 möjliga. Pris? Runt 11 $ (72 spänn). 


Nästföljande val föll på deras "Market selection" som ändras hela tiden och som den här gången var en 150 grams burgare på färsk tonfisk. Och för de som inte ätit färsk tonfisk innan så kan jag berätta att det inte är i närheten av den sörjan som säljs nermalen på burk utan snarare kan jämföras med en fin mörkröd stek utseendemässigt och smakar gudomligt gott rätt tillagat dvs max medium men helst medium rare. Så medium rare fick det bli med fullkornsbröd, grilled onions, avocado och en ginger soy glaze som jag tänkte skulle gifta sig fint med tonfisken. Den här burgaren var om möjligt ännu bättre och tonfisken så mör så jag blev tårögd. 5+ får den här lite annorlunda skapelsen och priset på 12 $ (78 kr) får väl ses som ett klipp i jämförelse med vad en vanlig kletig Big Mac kostar hemmavid. Så gillar man hamburgare och besöker Usa's västkust så tycker jag The Counter är väl värd ett besök. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar